Kisah encik client & pro/kontra bermulut manis! :p

Morning u olss . eh Assalamualaikum! :) Sek pukul 9:30 am, hari jumaat. Cuti! Yeay! Maka haruslah i olss membuta smpai tnghari haha tapi apakan daya cita cita x kesampaian sebb sedang elok layan mimpi tibe2 client kl call. Ye la mereka kn kje .. Mmndangkn sy ni mmng pkerja y berdedikasiiii  mkenya memng jumaat sentiasa get ready je untuk entertain my client. Tp hrni x trpikir pulk ade client nk call.. Tibe2 kul 9 tdi dpt call. Dr en client y garang tu haha. X pikir ape fara swipe je la aka received call. Xsempt nk laraskan suara. Phm2 la suara bngun tdo acaner.. Terus kne "oiii x bngun lgi ke? Mase ni tdo lagi bla bla.. Tahu x rezeki susah nk masuk.. Jodoh pun xsampai. Eh jodoh lmbt sampai.. Bla bla! "Membebel! haha y fara ni pulk habis ayat kuar nk cover "mana ade sy tdo" "Eh sy baru tdo" "Alah tdi saya da kmas rumh la.." " eh sy x tdo ngh baca buku ni haaa" haha last2 bile die ckp sal jodoh tu terus jerit "encikkkk x baik ckp mcm tuuuu!!" marah haha aduhai lucu pun ade..pastu discuss sal kje jap then tibe2 die ade incoming call.. To be continued later.. Me? On lmpu. Xjadi nk membuta sampai tenghari. Main fon la haha. Xpe petang karang ade :p

Btw alang2 ckp sal client!! Let story bout them ..Bnefit and negative effect baik aka softspoken ngan our client.. Sedar x sedar da dekt sethun setengh da ek fara kje dlm bdang ni. Abaikn mslh dlaman y lain. Just wanna to story regarding life as a consultant aka advisor aka kje y bnyk jawab call ..tekn2 calculator.. Consult situ consult sini.. Sometimes rase x prcaya sy consult orng haha. Fara mmng dr dulu suke nk kje mcm ckp2 ni tpi jnis ade comm problem dulu. Fara jnis orng y even thu something but i dont know how to well explain so dat people understand what i wanna say. Sellu dulu klo terpksa ajr orng lain dahi brkerut2 nk Explain then end up to be "awak faham x? Alaaa sy xreti la nk explain2 ni" huuu..

Ni tbe2 kje jumpe orng itu ini... Lgi la haru tpi dr hr ke hr keyakinan tu mkin tinggi la. Y penting kne well presented. Skang ni klo ade ape2 kje pasal tax fara entertain client sndri je xyh tunggu boss x yh masuk meeting sekli beramai2. Bnyk mase y die xde kt off. Cube byangkn tibe2 ade orng dtng tnya ni "audit firm ke? Sy ni haa ade terima surat dri lhdn. Ape nk kne buat ya?" me? Klo dulu mungkin. Alamk boss xde.. Mcm mna? Haha Sekarang.. Xla. Benda pertama opkos ajak msuk bilik meeting dulu.. Then bla bla bla.. Ckp la ape y thu.. In case complicated sngt bru la fara kate sy discuss ngn boss dulu lpas tu saya contact puan n encik boleh.. Rase bnyk da orng y dtng secara mngejut ..tpi alhamdulillah blh entertain secara baik hehe.

Btw sepnjng kje fara bljr satu.  Jngn bgi ade selisih faham atau ketdkpuasan dlm hti pda client with kite .. Klo ckp kne yakin klo x dieorng xnk percaya. Mase mule kje dulu aduhai susah btul nk dpt response dr client on certain isu. Sikit2 nk ckp ngn bos. Klo fara mintk supp doc aduhai berzaman nk dpt. Dlu fara la pling juniorrr mkenya ramai senior kt atas. In case client xpercaya kt iolss xnk deals ngn i olss fara explain je kt senior tu bla bla bla sruh die explain on behalf. Client die satu hal ade jnis y memilih staff y die nk deal.mungkin da terbiase ke..conth even Bkn a  incharge pun tpi die nk a y secretary tu jugk act on behalf so ape bolh buat. Ko call la sejuta kli pun eh alih2 a jugk y dcari. Huwarghh strreess tahap mksima lagi2 klo a xdpt nk smpaikn pun ape y kite nk sbb bkn job scope a. Gituewww contohnya...

Sek ni fara pling senior.. Bnefit die fara lgi bnyk knal client lme dr newbie. N bnyk thu kisah lma2 y distory dr senior2 dulu. Bnefit baik ngn client? Klo salh x kne marah, kne tegur je tulah y pling bgusnya hihi. Tpi in the mean time y kurng bgus klo semua pun nk kite buat walhal bkn job scope kite. Tlong itu blh tpi skit2 thula sy . bnyk x thu. Xsempt nk amik thu . huhu..

Btw ckp pasal baik ngn client. Client y call fara kt atas tdi tu.. Adelah client y pling para2 auditor x suke (rase bnyk da cter kt entry lpas2) Mnymph katenya.Sebb garang! suke marah. Tpi sebliknya bgi fara. Die client y sngt mmbntu and bnyk buat ngis juge sbb kne marah hehe 50-50. Sy x thu kt mna silap die tp auditor ngn client mmng x ngm. Ade je y diisukan. Slp auditor sebb lmbt hrtu (rase fara la ini la y jdi pnyebb marah client xpnh hilng) silap client plk sebb too rigid. Client pulk mmng jnis garang slap satu, suara tinggi ya ampun. Mmng haru la. Huhu. Fara pun pnh je kne marah ngn die mase mule2 kje dulu.. Kne ugut bgai.mmng nngis x tdo mlm la haha. Sek pun kne juge. Tpi most of the time die call borak2 tnya itu ini ok je.. Slasa hrtu fara hntr final tc for client review nth mcm mna client blh terspot ade silap stu bnde pda kje para audtor y fara guna untuk refer buat kje fara sek. hoii die punye mngamuk. Mrah btul audtor sebb xhbis2 nk mrh2 huhu. Shri sblum finl report, fara pun ade buat slp jugk. Tpii elok je client tgur mintk calculate blik..kishnya report tu fara da binding so ble slh ni client just ckp "hah tu la kauuuu. Berlagak nk hntr finl x tunggu aku review.. So skng da kne unbinding" *die nk ckp pdan muke je sbnarnya sbb kne unbinding n binding blik. Pfttt haha* Bile differ treatment gini. Bnefit die hnya pda fara. Y jdi xbest mesti la kite rase serba slh ngn staff lain. Orng lain silp sikit kne marah bnyk.. fara slp bnyk kne sikit.. Dieorng klo kne mrh xsempt nk mnjawab tpi fara klo kne mrh kdng sempt fara sound "en xyah la mrah. Ckp elok2 . bla bla." Kite pulk bebel hehe.Separuh hati rase syukur gile sebb Allah lmbutkn ht client untuk sentiasa mmbntu walau grang2 haha tpi separuh hti x puas hti and rase xfair..xadil untuk mereka. Tpi orng brbudi kite berbhasa .. Iye x..hehe  ..kdng fara x msuk cmpur mslh client with auditor kadang fara tumpng sekaki kutuk client kdang fara backup auditor on behalf like.. "en ni knpe.. Klo slh ckp la elok2 xyh la mrh dieorng..garangnyeee!!" "encik ni kesian dieorng. Suke sngt marah"  tp ade kdng Last2 haku pun kne sekli sbb backupkn. Klah bye! huahua.  tpi itu part client y walau baik n garang hnya pasal kje..proffesional la. Xde kte die baik sebb suke kite ke xsuke kite ke x. Sebb xde pun unsur2 kegedikan ke ape.  Mmng story bkisar sal kje je..mrh pasal kje ckp lmbut pun sal kje!

Ade kes kite terpksa rely on some body alah snng citer irb ke.. Or staff pde client ke or mungkin client juge..Eh penting ya untuk ade gud relationship/mulut mnis with orng2 ni senng klo ade isu hihi.. Ade setengh y very pro. Ade stngh y x.kite bgi nombor fon untuk prmudhkn discussion on isu tpi happen to be die dok wasap bnde y luar scope kje pulk. Hurm hurm.. Mase tu la haku rase mcm ya Allah rase nk bom orng tu .. Gedik gatal! X pro haha.. Tpi terpksa mnis mulut layan..kng die x tolong . naya je.. Fara pnh deal ngn orng irb mase tu nk mintk cek on something. Tpi orng tu pun take time so kite bgi nombor. N happen to be bnyk tnya bnde lain. Fara lyankn je la mula2. Dpt info terus . "ok da dpt tq encik" Closed story. Rase hipokrit je mase tu haha. Ade juge y client kawan boss .  walau die annoying, ckp bkn2 pun tpksa wat dek jee sebb ckp kurng ajar krng die ngdu kt bos pulk huhu. Macam macam lah pro n kontra kje deals ngn orng2 ni..

Ape pun i just love my jobb.sebb bnyk jumpe orng aka bnyk kawan aka bnyk ilmu y dpt..y xbest kjar deadline je la. Penat haha. Ni ade stu minggu lgi nk kene hadap. Ade 7 co lgi xsettle. Moga Allah pmudahkn. Amin...

P/s : Ini la aktiviti haram y kiteorng slalu buat hehe! Bli pisang goreng, keropok lekor! Dok bilik meeting mkn ramai2 sambil borak2..sekali skla je. They are my back bone! I love them! Ouh ade 3 orng y xde. :)

Popular Posts